Vliegveld Lelystad: meer onrust en protesten

5 november 2017

Twee Friese gemeenten willen dat de uitbreiding van Lelystad Airport wordt uitgesteld. Ondertussen zijn er acties gepland in Lemmer en Stavoren. Ook in andere regio’s nemen de protesten toe.

De gemeenten Weststellingwerf en De Fryske Marren hebben samen een brief gestuurd aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat. Zij pleiten hierin voor uitstel van de uitbreiding van het vliegveld. Volgens de gemeenten, die na de opening in april 2019 onder de lage vliegroutes (veelal 1800 meter hoogte) liggen, neemt de onrust onder inwoners de laatste maanden toe.

Weststellingwerf en De Fryske Marren willen uitstel totdat de herinrichting van het Nederlandse luchtruim is geregeld. Dat kan nog wel vijf jaar duren. ,,Er zijn twijfels over de juistheid van de geluidsberekeningen voor de milieueffectrapportage. Ook het uitblijven van duidelijkheid over de precieze routes voedt de maatschappelijke onrust’’, zegt wethouder Cor Trompetter van Weststellingwerf.

Collega Durk Durksz van De Fryske Marren: ,,Wachten tot de herinrichting van het luchtruim betekent enige vertraging, maar geeft ruimte aan de minister om de signalen uit de samenleving serieus te nemen.’’ Ook de gemeente Ooststellingwerf stuurt het ministerie een brief.

Ondertussen heeft de PvdA in de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren voor zaterdag eigen protestacties aangekondigd in Lemmer en Stavoren. De partij deelt oordopjes uit en verzamelt handtekeningen. In Lemmer gebeurt dit vanaf elf uur, in Stavoren vanaf twee uur. De toestellen vliegen straks over of langs beide plaatsen, is het plan. ,,Wij zijn niet per se tegen de uitbreiding van het vliegveld, maar wel tegen de nu geplande vliegroutes’’, zegt afdelingsvoorzitter Teunis van der Veen. ,,Die moeten omhoog naar 3 tot 4 kilometer. Dat is een normale hoogte. Het luchtruim moet eerst opnieuw worden ingedeeld.

Ook een weekend later zijn er protesten: tijdens een informatiemarkt van het vliegveld zelf, in Lelystad. Deze is op zaterdag 11 november. Onder meer de Stellingwerver actiegroep Laagvliegroutes NEE doet mee, evenals de groep Hoog Overijssel. Er zijn ook landelijke politieke partijen (GroenLinks, SP) bij. De actiegroepen gaan de plannen voor het vliegveld en de routes – letterlijk – afblazen, met toeters.

In andere delen van Nederland nemen de onrust en protesten eveneens toe. Zo hebben verschillende gemeenten in Overijssel aangekondigd geld te geven aan Hoog Overijssel, bedoeld voor de juridische strijd van deze actiegroep tegen het vliegveld. Onder meer Steenwijkerland en Dalfsen doen dit.

De Veluwse woningstichting Triada, die 6500 huurhuizen bezit in Epe, Heerde en Hattem, dreigt met een rechtszaak en een schadeclaim. Volgens Triada tast de geluidsoverlast van de vele extra vliegtuigen het woongenot van haar huurders aan. Bovendien worden de woningen minder waard.

De gemeente Dronten heeft laten weten uit de zogenoemde Alderstafel te stappen. Dat is het officiële overleg over vliegveld Lelystad. De gemeente vindt dat dit niets heeft opgeleverd. In de Drentse gemeente Westerveld (Havelte, Vledder, Drents-Friese Wold) zijn ook zorgen, evenals in Noord-Holland. Ook hier komen de vliegtuigen over.