‘Dorpsschool moet kinderen extra’s bieden – anders gaan ze naar stad’
Plattelandsscholen moeten spannender worden om leerlingen te binden. Aan de krimp kunnen ze niets doen, maar meer verbeelding is noodzakelijk om de dorpsschool levensvatbaar te houden.
,,Tegen schoolbesturen zeg ik: daag me uit. Laat me zien hoe jij de kinderen uit jouw dorp de komende jaren wilt onderwijzen. Want anders pakken ouders zo de auto en brengen ze hun kinderen naar de Steve Jobsschool in Sneek.’’
Onderwijswethouder Stella van Gent (PvdA) van Súdwest-Fryslân ziet hoe de krimp de komende decennia het aantal basisscholen decimeert. In de uitgestrekte gemeente vechten veel kleine dorpsscholen voor hun voortbestaan. Soms gedreven en met tijdelijk succes, zoals in Gaastmeer. Maar dit jaar sneuvelde ook die school. Vaker steken ouders in het dorp de koppen bij elkaar en benaderen zij de scholenkoepels. En geregeld komt daar een samenwerking uit voort, tussen openbaar en christelijk, zodat het basisonderwijs de komende jaren gegarandeerd is.
,,Ik heb vorig jaar vier scholen moeten sluiten, dat is niet leuk. Maar ik zie ook mooie initiatieven. En daar wil ik er graag meer van’’, zegt Van Gent. Ze wijst op De Lege Geaën, waar de scholen in Gauw (christelijk, 58 leerlingen), Sibrandabuorren (openbaar, 38) en Tersoal (kristlik nasjonaal, 38) samen gaan. De nieuwe school wordt gebouwd in Sibrandabuorren. De plek naast de sporthal schreeuwt om een profiel waarin sport een prominente plek inneemt, vindt Van Gent. ,,Bedenk wat spannends, een eigen profiel, waarmee je de kinderen bindt.’’
Ook in Arum gaan de openbare en christelijke school samen, uit eigen beweging. ,,Dan zeg ik tegen de school: verras me met een totaalverhaal waarmee jij de komende veertig jaar alle kinderen uit dit gebied trekt.’’ Dat moet verder gaan dan een integraal kindcentrum, vindt de wethouder. ,,Het gaat om de verbeelding van het platteland.’’ De ernstige krimp is daarbij soms een voordeel, zegt ze: ,,De nood is hier zo hoog, dat schoolbesturen heel lenig zijn geworden.’’