Raadsvergadering 30 september 2021

11 oktober 2021

We zijn weer los!

Afgelopen donderdag hadden we weer een raadsvergadering live en fysiek. Politieke dieren kun je niet blijer maken dan met een debat in de arena. Twee grote bespreekstukken: de Transitievisie Warmte en het Veenweideprogramma 2021-2030.

De Transitievisie warmte is een plan van de gemeente om inwoners te betrekken bij investeringen en vragen rondom onze verwarming in de toekomst. In de jaren 60 ging iedereen collectief op het gasnet. Nu gaan we selectief van het gasnet. Deze overgang moet voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn. Communicatie met de inwoners is hierbij ontzettend belangrijk. We hebben het College nogmaals gevraagd dit niet te vergeten. Een goed voorbeeld was dat wethouder Faber, persoonlijk en met informatie, van deur tot deur ging op ’t Eiland in Sneek.

Energie-armoede was een rode draad door de discussie. Je kunt niet groen doen als je rood staat. Het Rijk wordt opgeroepen om een vangnetregeling op te zetten en te komen met compensatie.

Op twee raadsleden na was de gehele raad akkoord met de visie. Ook zijn er 3 moties aangenomen. Deze waren vooral gericht op samenwerking met Rijk, VNG en inwoners. Ook de inzet op extra of aanvullend geld werd daarin meegenomen. De moties werden door het College gezien als steuntje in de rug met het ingezette beleid.

Het Veenweideprogramma 2021-2030 was het tweede belangrijke onderwerp. Dit programma is opgesteld door de Provincie en het Wetterskip Fryslân en door beide al vastgesteld. Wij komen er dus een klein beetje achteraan. Het programma is vastgesteld omdat iedereen zich bewust is van de bodemdaling en de CO2 problematiek. Om dit op te lossen moet het grondwaterpeil omhoog. Dit heeft weer consequenties voor de landbouw en natuur. Wij hebben hierbij vooral aandacht gevraagd voor de funderingsproblematiek. Waar kunnen inwoners aankloppen als hun huis zakt door de bodemdaling? De wethouder heeft toegezegd inwoners met funderingsproblemen aan de hand te nemen om te komen tot een goede oplossing.

Twee moties “Vreemd”

Een motie “Vreemd”gaat over een onderwerp wat niet op de raadsagenda staat, maar wel ontzettend belangrijk wordt gevonden door de politieke partijen.

We hebben ingestemd met een motie die onderzoekt welke ruimte SWF heeft voor de toegenomen vluchtelingen stroom. Een sympathieke motie die door bijna de gehele raad werd gesteund.

De 2e motie was bedoeld om de website van SWF toegankelijker te maken voor bezoekers. Voordat de motie in stemming kwam werd er een ordeverzoek gedaan. De gehele raad wil graag dat het College met een inhoudelijke conclusie en aanbeveling komt over dit onderwerp. Hierop is de motie teruggetrokken en wachten we eerst het voorstel af.