Paula v/d Veer: Leergeld ZWF sluit zich aan bij landelijk platform

11 januari 2021

Ouders met een kleine portemonnee weten Leergeld Zuidwest Friesland steeds beter te vinden. Dankzij een financiële bijdrage van de stichting kunnen kinderen mee op schoolreis, muziekles volgen of de fiets naar school. Leergeld ZWF heeft zich onlangs aangesloten bij het landelijke platform Samenvoorallekinderen.nl. Een nieuwe aanvraagsite is vanaf 1 januari in gebruik.

Het nieuwe systeem beleefde al zijn vuurdoop bij de traditionele sinterklaasactie van Leergeld ZWF. Ouders die een beroep hebben gedaan op de stichting konden dit jaar voor hun kind een cadeau van 25 euro uitzoeken bij bol.com. ,,Het was een groot succes”, vertelt Paula van der Veer. Als coördinator van Leergeld ZWF is zij verantwoordelijk voor de toekenningen van de aanvragen. ,,Maar liefst 939 kinderen hebben wat moois van de Sint gekregen. De voorgaande jaren lag dit aantal tussen de 500 en 600. De aanvragen verliepen grotendeels zonder problemen, dus het nieuwe aanvraagsysteem werkt goed. Aan de andere kant is het natuurlijk geen fijne constatering dat meer mensen een aanvraag hebben gedaan. Ook bij de algemene aanvragen zien we een toename. Gelukkig kunnen wij helpen.”

Eén op de acht kinderen in de gemeente groeit volgens Leergeld ZWF op in armoede. In 2019 werd bij de stichting 3561 keer een aanvraag ingediend. Bijvoorbeeld voor zwemles, schoolspullen, een laptop of voor kunstzinnige vorming zoals muziek- of dansles. Het betreft 1395 kinderen uit 700 gezinnen. Naar verwachting zullen de cijfers over 2020 hoger liggen. Van der Veer: ,,Het gaat niet alleen om ouders of verzorgers met een bijstandsuitkering of mensen die vanuit een ander land naar Nederland zijn gevlucht; ook gezinnen met een parttime baan of een voltijdfunctie kunnen soms niet rondkomen. We zien ook een toename onder zzp’ers, die in financiële problemen zijn gekomen doordat ze tijdelijk zonder werk zitten, en ouders met eigen bedrijf dat niet winstgevend blijkt te zijn.”

Leergeld ZWF gaf in 2019 ruim 240.000 euro uit om ervoor te zorgen dat kinderen mee kunnen blijven doen. Een deel komt via de zogeheten ‘Klijnsma-gelden’ vanuit de gemeente. Daarnaast zijn er inzamelingsacties en giften. Zo deed een serviceclub een paar jaar geleden een flinke donatie aan Leergeld ZWF om met name het volgen van kunstonderwijs te ondersteunen. De circa twintig intermediairs van Leergeld ZWF, allemaal vrijwilligers, zijn een vast contactpersoon voor de gezinnen. ,,De intermediairs bezoeken de mensen thuis voor een eerste gesprek”, vertelt Van der Veer. ,,Het afgelopen jaar zijn ze vanwege de coronacrisis minder op visite geweest, maar vonden de gesprekken per telefoon of via videobellen plaats. Tijdens een intake brengen de intermediairs de hulpbehoefte in kaart en wordt naar het inkomen gekeken. Vervolgens wordt nagegaan wat Leergeld ZWF kan bijdragen of waar een andere partij kan helpen. Zo liggen hulpvragen met betrekking tot sport in eerste instantie bij de gemeente, die eveneens een minimaregeling heeft. We verwijzen ook door naar scholen. Als er bijvoorbeeld een tablet nodig is voor in de klas, kunnen de scholen vaak helpen via een bruikleenregeling.”

Leergeld Nederland telt momenteel 109 lokale, autonome stichtingen. In Friesland zijn er vier. Onder Leergeld ZWF valt ook de gemeente De Fryske Marren. ,,Met z’n vieren hebben we heel Friesland gedekt, inclusief de Waddeneilanden”, aldus Van der Veer. ,,Dit is vrij uniek. In veel andere provincies zijn er gaten. De Friese stichtingen werken bovendien goed samen. We delen kennis, helpen elkaar als er onverwacht mankracht nodig is en verwerken de aanvragen op vrijwel dezelfde manier.”

Met de aansluiting van Leergeld Nederland bij het landelijke Samenvoorallekinderen.nl (Sam&) hoopt Van der Veer dat nog meer gezinnen de weg naar Leergeld ZWF weten te vinden. ,,Samenvoorallekinderen.nl is verbonden aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Vriendenloterij en maakt landelijk promotie via televisiereclames, social media en grote borden langs de weg. Dit vergroot de naamsbekendheid en maakt ook ons beter vindbaar. Naast Leergeld Nederland zijn er nog meer organisaties aangesloten, waaronder het Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job. Wij blijven doen wat we al deden, maar maken allemaal gebruik van dezelfde herkenbare portal. We hebben dus alleen onze voordeur een andere kleur gegeven.”

Casper Ferwerda. – Sneeker Nieuwsblad 24-12-2020