Het sociale geluid uit de Marktstraat

23 maart 2021

Op maandag 15 maart was de raadsvergadering die eigenlijk op de donderdag ervoor had moeten plaatsvinden. Door technische problemen was het helaas niet mogelijk om digitaal te vergaderen vandaar dat het verschoven werd.

Aan de agenda van de vergadering werden drie moties toegevoegd:

Motie FNP, CU, GL, PVDA, GBTL I Herijking van het Gemeentefonds

Motie VVD, GL, Semplonius, CDA, CU, D66 I informatievoorziening on Demand

Motie Semplonius, FNP, CU I centrale kas Ondernemersfonds

Elke raadsvergadering hebben raadsleden de mogelijkheid om actuele vragen te stellen en daar werd ook deze keer gebruik van gemaakt. Groen Links stelde vragen over het hacken van het subsidieloket, GBTL stelde vragen over zwembad Vitaloo en de CU stelde vragen over Covid vaccinatie van ouderen, de beantwoording daarvan is te horen via het audioverslag.

Hierna kwam de behandeling van de bespreekstukken met als eerste onderdeel de Klimaatagenda SWF 2021. Dit voorstel werd met algemene stemmen aangenomen. Aanvullend werden er nog moties ingediend waarvan een tweetal werd overgenomen door het college. Een derde motie met als onderwerp isoleren bebouwde omgeving werd in stemming gebracht en met 31 stemmen voor en 4 stemmen tegen aangenomen. Onze fractie stemde voor.

Het volgende bespreekstuk was het meewerken aan een haalbaarheidsonderzoek voor een vestiging van een Regionale Opvanglocatie in de wijk Noorderhoek in Sneek. Onze fractie heeft zich uitvoerig voorbereid en alle pro en contra’s tegen elkaar afgewogen luisterend naar de inbreng van de wijk die ingesproken heeft zowel mondeling als schriftelijk. Helaas mist er een goede evaluatie over de eerste vijf jaar van het AZC en er is reeds voor de tweede vijf jaar door het college ingestemd. De wijk vindt dat het dan na 10 jaar genoeg is geweest. Wij vinden dat naast haalbaarheid ook draagvlak onderzocht moet worden. Van deur tot deur, dus ook bij de zwijgende meerderheid. Ook hier verwijs ik graag naar het audioverslag voor de prima genuanceerde inbreng van onze fractievoorzitter Johan Feenstra.

Op de agenda staat een voorstel namens een meerderheid van de fractievoorzitters, geschreven door de griffie, om het onderzoek naar Empatec te laten doen door onze rekenkamer. Onze fractie is daar voor, het is onafhankelijk, het kost geen extra middelen en er liggen al twee onderzoeksrapporten. Eerst wordt er een amendement ingediend door Semplonius, VVD, D66 en CU wat voorgesteld dit besluit te wijzigen in een besluit tot een raadsenquête, daarvoor 150.000 euro beschikbaar te stellen en vijf raadsleden te benoemen, en deze onderzoekscommissie te laten begeleiden door een onderzoeksbureau en dit onderhands te gaan aanbesteden.

Dit amendement wordt aangenomen met 20 stemmen voor en 15 stemmen tegen. Onze fractie stemde tegen, wij waren hier beslist niet blij mee, ook omdat het niet helemaal zo verwacht werd, gezien de investering in  besprekingen vooraf.

Motie FNP, CU, GL, PVDA, GBTL I Herijking van het Gemeentefonds wordt met algemene stemmen aangenomen.

Motie VVD, GL, Semplonius, CDA, CU, D66 I informatievoorziening on Demand wordt overgenomen door het College.

Motie Semplonius, FNP, CU I centrale kas Ondernemersfonds wordt verworpen. Wij stemde tegen.

Djoke de Jong