Friese gemeenten dupe van herverdeling fonds

15 maart 2021

Veel gemeenten in Friesland en Groningen zijn boos. Boos over de zogenaamde herverdeling van het geld uit het gemeentefonds. Gemeenten zijn voor meer dan 60% van hun inkomsten afhankelijk van dit door het rijk betaalde fonds voor het uitvoeren van hun taken op het gebied van o.a. zorg, onderhoud, cultuur en veiligheid. De gemeenten zijn vooral boos dat arme gemeenten er in de herverdeling verder financieel op achteruit gaan. In Friesland moet het merendeel van de gemeenten fors geld inleveren. De gemeente Achtkarspelen zelfs meer dan 80 euro per inwoner.

Onlangs is in de gemeente Súdwest-Fryslân met 100% van de stemmen een motie van onder andere de FNP, GroenLinks en de PvdA aangenomen over de gevolgen van het herverdelen van het gemeentefonds. De gemeente spreekt haar solidariteit uit in het protest van de andere Friese gemeenten, vanwege de desastreuze gevolgen van het rijksbeleid. Verdere bezuinigingen liggen in het verschiet. Om te voorkomen dat arme gemeenten armer worden, moet er meer geld uit Den Haag komen. Het is namelijk niet eerlijk om Friese gemeenten verder het financiële moeras in te duwen. Gemeenten hebben het nu al financieel zwaar. Denk aan de tekorten op de Jeugdzorg en de Wmo omdat het Den Haag klakkeloos efficiencykortingen heeft doorgevoerd. Ook de lokale voorzieningen zoals dorpshuizen, zwembaden, culturele instellingen en bibliotheken e.d. staan al jaren onder druk. Nog meer bezuinigen leidt tot onacceptabele keuzes, die elke burger zal voelen. Het is buigen of barsten. In de landelijke verkiezingsprogramma’s van de meeste politieke partijen staat dat er meer geld naar de gemeenten toe moet. Den Haag wilnu pas wat doen aan de slechte financiële positie van gemeenten. Gemeenten moeten voldoende middelen hebben voor de uitvoering van hun taken, zo wordt gezegd. De komende tijd eens kijken of de mooie Haagse woorden voor Friesland in daden kunnen worden omgezet en de financiëleposities van gemeenten structureel en substantieel verbeterd gaan worden. Eerst zien dan geloven. Wordt vervolgd!

Johan Feenstra

Fractievoorzitter PvdA