Fracties Súdwest: Meer invloed op huisvesting

20 oktober 2021

De fracties van FNP, PvdA en ChristenUnie in Súdwest-Fryslân willen dat de gemeente een huisvestingsverordening vaststelt

De partijen dienen een motie hiertoe in tijdens de raadsvergadering in november. Van de 355 Nederlandse gemeenten hadden er in 2020 179 een huisvestingsverordening, vaak naar aanleiding van ongewenste ontwikkelingen op de woningmarkt.

Nu er algehele krapte op de woningmarkt is, moet Súdwest-Fryslân ook meer kunnen sturen, vinden de drie partijen. Een huisvestingsverordening kan daarbij helpen. Zoals bij het voeren van maatwerk als het gaat om toewijzing van huurwoningen, de toewijzing van kavels, rekening houden met economische of maatschappelijke binding van inwoners, voorwaarden stellen aan recreatieve verhuur en tweede woningen, opkoopbescherming en bouwen voor doelgroepen zoals starters.

‘De tyd is no ryp’, schrijft indiener Sicco Rypma. De vraag aan het college is om voor 1 juni 2022 zo’n verordening vast te stellen.Fracties Súdwest