Bouwplaat-kleurwedstrijd!

Door Marijke Roskam op 29 oktober 2021

Doet jouw zoon of dochter mee aan onze bouwplaat-kleurwedstrijd?

Wat leuk! Er zijn mooie prijzen te winnen.

Maak een foto van het mooie knutselwerk en mail deze naar [email protected] , begin december maken we de winnaar bekend.

Wil jij meepraten over de woonplannen in jouw dorp of wijk en horen van andere inwoners welke ideeën zij hebben om te bouwen voor iedere beurs?
Meld je aan voor het Wooncafé op 25 november om 20.15 uur in de Klameare in Workum. Dorpsbelangen, wijkplatforms, betrokken bewoners, bedenkers, bouwers en Doarpswurk delen daar niet alleen hun zorgen, maar vooral ook hun ideeën om het voor elkaar te krijgen dat iedereen kan wonen waar zijn/haar hart ligt.
We zijn benieuwd naar jouw mening en ideeën. Aanmelden kan met een mailtje naar [email protected]

Wonen waar je hart ligt 1

Lees hier hoe wij aan het werk gaan voor voldoende betaalbare huizen in de dorpen en wijken.

Yn geouwehoer kinst net wenje. Op dit moment komen jongeren, senioren en en gezinnen met normale inkomens niet of nauwelijks aan een huis. Bizar en zeer slecht voor de leefbaarheid in de steden en dorpen. Want deze mensen zijn de trainers van de F-jes, de klanten van de bakker, de energieke organisatoren van leuke activiteiten en de basis voor de toekomst van het dorp en de wijken. Pake en beppe willen in hun vertrouwde omgeving oud worden. Gezinnen zijn hard nodig voor de scholen, winkels en levendigheid.

PvdA Súdwest Fryslân wil dat iedereen betaalbaar kan wonen in een leefbaar dorp / een leefbare wijk. Daar horen praktische plannen bij, gemaakt met inwoners zelf.

• In dorpen en steden met woningnood een ‘lytse húskes strjitte’ (zoals in Hardegarijp) voor de doelgroepen waarbij de nood het hoogst is.
• De starterslening en blijverslening worden actief gepromoot.
• Er moeten binnen 4 jaar voldoende sociale huurhuizen worden gebouwd.
• Luister naar de dorpsbelangen en wijkplatforms – zoals bijvoorbeeld in Raerd – en help ze verder! Zij weten wat de behoefte is en waar er ruimte is.
• We willen opkoopbescherming in de gehele gemeente. Huisjesmelkers en beleggers binne hjir net wolkom.
• We introduceren zelfwoonplicht in de gehele gemeente. Toeristen zijn van harte welkom. Maar niet om schitterende huisjes de helft van het jaar leeg te laten staan.
• Tiny Houses zijn een wezenlijk onderdeel van de oplossing, maar dan wel betaalbaar. • De gemeente moet onderzoeken of er een bepaalde vorm van gemeentegarantie kan worden gegeven.
• De gemeente moet de regie nemen op de woningmarkt. De gemeente kan en móet vaker als sociale projectontwikkelaar optreden, actieve grondpolitiek zal er voor zorgen dat er veel meer vaart komt in de woningbouw met acceptabele prijzen.
• Voor starters wordt bouwen bereikbaarder door het mogelijk maken van erfpacht.
• Collectief Particulier Opdrachtgeverschap wordt gesteund en gestimuleerd: Bewoners kunnen dan zelf met elkaar woonplannen realiseren zonder afhankelijk te zijn van projectontwikkelaars.
•Op locaties waar huizen worden opgekocht door beleggers, kan de gemeente zelf ingrijpen door huizen op te kopen en een prijsmaximum te realiseren. Op meerdere plekken in Nederland wordt dit al gedaan: De gemeente als huisvester.
•We realiseren een masterplan Wonen Waar Je Hart Ligt, met werkateliers waarin dorpsbelangen, jongeren, corporaties, projectontwikkelaars, creatieve makers, banken, de gemeente en andere betrokkenen aan tafel komen en daar net zolang blijven zitten tot er een oplossing is voor de woningnood.
•Bij gronden voor sociale woningbouw vraagt de gemeente niet de hoofdprijs, zo kunnen corporaties sneller en betaalbaarder bouwen.
•Met een team Leegstand en Transitie gaan we aan de slag met verpauperde panden en panden die leeg komen en zeer geschikt zijn voor woongroepen zoals ‘Knarrenhofjes’. Kijk creatiever naar panden die leeg staan.

Wil jij meer weten over ons programma op onderwerpen zoals werk, meedoen, jeugd, cultuur en vervoer? Houdt deze site in de gaten, vanaf eind november vind je hier al onze plannen. Volg ons op Facebook voor alle updates en activiteiten bij jou in de buurt. Oant gau!

Marijke Roskam

Ondernemer en optimist. Opgegroeid in Blauwhuis met veel vrijwilligerswerk en plezier. Wil dat iedereen goede kansen krijgt, mee kan doen en dromen waar kan maken. Kan niet tegen onrecht, ego’s en opgeklopt praat. Wordt blij van de Fietselfstedentocht, mooie plannen vanuit de dorpen en wijken, blaasmuziek en dubbele espresso op een terras. Woont in Bolsward

Meer over Marijke Roskam