Het sociale geluid uit de Marktstraat!

10 juli 2021
Traditioneel is de laatste raadsvergadering voor de zomer een lange vergadering. Ook dit jaar is er een enorme lijst met onderwerpen, waardoor de agenda over 2 avonden is verdeeld.
Woensdag 7 juli 2022
Hemelerhoeve
Een politiek beladen voorstel is een bestemmingsplanwijziging voor de Hemelerhoeve, een varkenshouderij in Hemelum die graag wil uitbreiden. Onze partij is nogmaals intensief in gesprek geweest met de voor- en tegenstanders. Binnen de fractie hebben wij hier uitvoerig over gesproken. Wij zijn opnieuw tot de conclusie gekomen dat wij een dergelijke grote varkenshouderij, zo dicht bij een dorp, niet wenselijk vinden. Deze intensieve veehouderij kan volgens ons niet meer in deze tijd. Het belast het milieu onevenredig en past niet in onze leefomgeving. Met 6 andere partijen zijn wij daarom gekomen met een amendement om deze uitbreiding tegen te gaan. Dit amendement is aangenomen waardoor onze raad tegen uitbreiding van de varkenshouderij blijft.
Bedrijventerrein Hemmen III
Een van onze hoofdthema’s is Werken. Daarom zijn wij altijd voor meer werkgelegenheid in onze mooie gemeente. Wij zijn voor de ontwikkeling van de Hemmen III, zodat aantrekkelijk blijven voor nieuwe of groeiende bedrijven die zich duurzaam kunnen vestigen. Wij hadden wel zorg over de verkeerssituatie bij dit nieuwe industrieterrein. Volgens de wethouder is hier voldoende rekening mee gehouden, wij vertrouwen op zijn inzet.
Stemverklaring Empatec
ls reactie op de begroting van Empatec 2022 zal er namens de raad van SWF een zienswijze met huiswerk aan Empatec worden gestuurd. We hebben tegen deze zienswijze gestemd. We gaan een unieke raadenquête in, er liggen al talloze dure onderzoeksrapporten die de feiten onderbouwen en we belasten de medewerkers onnodig omdat we over enkele maanden de grotere debatten al aan gaan. Werkverschaffing en onrust om niets, wat ons betreft.
Hoogspanningskabels
Wij pleiten er voor om, daar waar het kan, hoogspanningskabels in de grond te leggen. De ‘onderkabeling’ in Sneek-Noord heeft vertraging. Wij vinden het netjes om de omwonenden hiervan met een brief op de hoogte te brengen. De wethouder heeft toegezegd dat er een brief uit gaat naar de betrokken adressen van omwonenden.
Ontwikkelagenda
Geld inzetten voor ontwikkeling in onze gemeente is erg belangrijk, op dit moment is de onderbouwing voor het te besteden bedrag voldoende. Wij missen wel de visie op de wijkgebouwen en dorpshuizen. Hier verwachten wij binnen kort wel meer over. Als er inwoners zijn met goede ideeën en initiatieven, dan willen wij deze graag horen zodat ze mee kunnen worden genomen in de toekomstige ontwikkelplannen.
Donderdag 8 juli 2021
Verkeer Offingawier
De raad heeft ingestemd met de aanpak van het Verkeersonderzoek Offingawier. Het tempo moet er nu toch echt wel in wat ons betreft. De wethouder kwam met de gewenste last minute toezegging om samen voor en met de inwoners van het dorp aan de slag te gaan. Doorpakken nu, zeker gezien het ambitieplan voor De Potten.
Het Groene Hart van Bolsward
Groen licht voor het Groene Hart! Er is ingestemd met de gebiedsvisie, die concrete uitvoering gaat geven aan de invulling van het Groene Hart. Samen verder met delegatie “Platform Bolsward” door een goede vertegenwoordiging en gedragen inzet. We staan voor onze
Koersnota 2022
Verantwoordelijkheid voor een duurzame ontwikkeling” zoals genoemd in het plan. Blij voor Bolsward!
Een belangrijk moment in het politieke jaar is de Koersnota. Daarin geven we richting aan onze plannen en ambities voor het volgende jaar. Omdat er veel onduidelijk is over ons huishoudboekje voor de komende jaren, hebben we gevraagd om een pas op de plaats. Zoals we er nu voorstaan hebben we een structureel tekort van ronde de vijf/zes miljoen. Dan kun je wat de PvdA betreft geen grote ambities uitspreken en zul je even rustig aan moeten doen. We hopen in het najaar meer duidelijkheid vanuit het Rijk te krijgen, zodat zware, ingrijpende bezuinigingen niet onnodig worden ingezet. Zaken als kinderen in armoede, de zorgvraag is leidend en iedereen moet mee kunnen doen, staan straks opgenomen in de begroting. Deze wordt dit najaar aan ons voorgelegd.
Eén van de voorstellen in de Koersnota is opnieuw ‘uitbreiding van personeel’. Om goed te kunnen bepalen wat de feitelijke werkdruk en de werklast van onze ambtenaren is, wordt er een vergelijking gemaakt met andere gemeente. Deze opdracht had de PvdA, samen met een grote meerderheid in de raad, het college in een motie voorgelegd. Deze is volledig overgenomen door het college. We gaan uit van een snelle afhandeling zodat het mogelijk nog voor de begrotingsbehandeling kan worden meegenomen.
Kortom, 2 lange maar intensieve, belangrijke en nuttige vergaderavonden voor het beste van Súdwest-Fryslân!🌹
Kan een afbeelding zijn van de tekst 'Sard KOERSNOTA WERKDOCUMENT VERSIE 1.2'
Jij, Paula van der Veer, Mark Konst en 2 anderen
3 keer gedeeld
Geweldig

Opmerking plaatsen

0 opmerkingen

Je plaatst opmerkingen als Djoke de Jong.