Het sociale geluid uit de Marktstraat…

20 december 2020

Afgelopen donderdag was de laatste raadsvergadering van 2020 in de gemeente Súdwest-Fryslân. Voor de PvdA de mogelijkheid om nog een aantal zorgelijke ontwikkelingen te agenderen en dat begon meteen al in het vragenuurtje.

Habtamu de Hoop stelde vragen over de buurt-en dorpshuizen die het zwaar hebben door de coronacrisis. Een meerderheid van de instelling zijn tussen de 60%-100% van hun inkomstenverloren. Zo heeft MFC Piers Stee in Kimswerd kenbaar gemaakt dat men door de financiële reserves heen is. Tot 31 december a.s loopt er nu al een subsidieregeling als compensatie voor de geleden schade. Na de vragen van de PvdA is toegezegd dat er ook 2021 steun komt van de gemeente ook met terugwerkende kracht!

Johan Feenstra volgde met vragen over geld voor armoedebestrijding. Met ingang van 2021 is door de coalitieleden van CDA, VVD, GL en D66 besloten om structureel €100.000 minder uit te geven aan kinderen in armoede. Er was vanaf 2017 een bedrag van €400.000 beschikbaar voor armoedebestrijding en wordt vanaf 2021 slechts €300.000. In 2020 bleek uit eerdere technische vragen van de PvdA dat er dit jaar naar verwachting €50.000 overblijft. Hierom stelde Johan Feenstra de vraag of dit bedrag mee kan worden genomen naar volgend jaar zodat er niet €300.000 maar €350.000 beschikbaar zal zijn. Het zelfde geld voor geld wat over gebleven is uit het landelijke gemeentefonds dat er is om inwoners van dichtbij te ondersteunen. In beide gevallen werd door het college toegezegd dat het geld wat over is gebleven wordt in 2021 extra ingezet kan worden. De PvdA is hier erg blij mee en vindt dit enorm belangrijk, juist ook om de dreigende toename van armoede-en schuldenproblematiek door de crisis.

Een telleurstelling was de verhoging van de afvalstoffenheffing voor 2021, met maar liefst 13%. Dit is mede een teleurstelling omdat in het coalitieakkoord staat dat onze inwoners geen lastenverzwaring zouden krijgen. Toch besloten de coalitie wel te stemmen voor een lastenverzwaring van €1.000.000 euro voor onze inwoners en dat in tijden van crisis. Eerder in de begrotingsvergadering deed Johan Feenstra voorstel om juist te bezuinigen op de bedrijfsvoering die al ruim €60.000.000 van de begroting opslokt. Die bezuiniging en het niet opnemen van een uitgave van €500.000 voor de omgevingsvisie die de PvdA overbodig lijkt, had deze lasten verzwaring kunnen voorkomen. Helaas bleek zoals al vaker dat de 19 raadsleden van de oppositiepartijen CDA, VDD, GL en D66 onverbiddelijk waren. Een verkeerd besluit vindt de PvdA en ook de rest van de oppositiepartijen.

Wij hopen dat er komend jaar meer solidariteit en bestaanszekerheid zal zijn voor de inwoners van Súdwest-Fryslân. In ieder geval willen wij jullie allen prettige dagen wensen en vooral een gezond 2021.

Johan Feenstra, Pieter-Jan Schotanus, Djoke de Jong, Paula van der Veer, Marianne Poelman, Johan Langbroek en Habtamu de Hoop.