Schriftelijke vragen over Handhaving Sociaal Domein

2 januari 2021

In de media verschijnen diverse berichten over terugvordering van boodschappen van derden aan uitkeringsgerechtigden. Deze mensen worden als fraudeurs bestempeld. De PvdA vindt dit zorgelijk en heeft vragen, op basis van de ‘aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving’ in combinatie met de Inlichtingplicht.

Al eerder zijn door de PvdA vragen gesteld over de methode ‘de omgekeerde toets’. Het College heeft aangegevn dat deze methode in de dagelijkse werkpraktijk wordt toegepast. We mogen er daarmee vanuit gaan dat situaties als in de gemeente Wijdemeren (NOS 27-12-20) en Heerenveen (LC 31-12-20) niet in onze gemeente voorkomen.

1. Hoeveel terugvorderingen zijn op grond van schenkingen als bedoeld in de Pwet opgelegd in de jaren 2018 2019 en 2020? En om welke bedragen ging dit specifiek?
2. Hoeveel maatregelen en boetes zijn in totaal (dus niet alleen schenkingen maar alle grondslagen) op grond van de Pwet opgelegd in 2018, 2019 en 2020?
3. Op basis van welke gedragingen en/of feiten zijn deze terugvorderingen, boetes en maatregelen opgelegd?
4. Wat zijn de leidende principes in de gemeente SWF bij het vaststellen van de consequenties en het terug te vorderen en/of op te leggen (boete) bedrag?
5. Hoe wordt bovenstaande uitvoeringspraktijk ervaren door de Cliëntenraad? Wil het College in het antwoord een reactie van de Cliëntenraad toevoegen?

We ontvangen graag tijdig de antwoorden, daarmee is het wat ons betreft reëel dat de reactie van de Cliëntenraad later wordt nagezonden.