Marianne Poelman stelt vragen over hoge winsten zorgbedrijven.

10 juli 2019

Ook in Súdwest-Fryslân zijn er zorgbedrijven actief die opmerkelijk hoge winsten bijschrijven. En ook de gemeente betaalt in sommige gevallen mee aan deze winsten, zo bleek uit de raadsvergadering van 4 juli.

Eigen onderzoek van Reporter Radio, Pointer en Follow the Money toonde aan dat 174 grote zorgbedrijven in 2017 winstpercentages boven de 10 procent boeken. Dat terwijl het gebruikelijk is dat zorgaanbieders slechts een paar procent winst bijschrijven.

Niet in alle gevallen is echt wat mis, aldus de onderzoekers, en valt de winst te verklaren. Maar sommige torenhoge winsten zijn structureel en problematisch. Ze zijn betaald met gemeenschapsgeld en deskundigen geven aan dat meer dan tien procent waarschijnlijk betekent dat je de gevraagde zorg niet geleverd hebt.

Dus vroeg Marianne Poelman (PvdA) aan het gemeentebestuur van Súdwest: Welke van deze winstmakers zijn gecontracteerd door de gemeente? En hoe gaat Súdwest-Fryslân het toezicht verscherpen? Wethouder Gea Wielinga gaf de antwoorden.

Winstmakers ook in Súdwest actief

Een aantal van deze winstmakers is inderdaad actief voor de gemeente Súdwest-Fryslân, zo moest wethouder Wielinga toegeven. En sommige van deze zorgaanbieders vormen ook een flinke aanslag op de gemeentelijke portemonnee.

Thuiszorg Slippens, 14,9 procent winst in 2017, kreeg afgelopen jaar 185.000 euro van Súdwest-Fryslân, zo gaf Wielinga aan. Bos en Meerzicht, 27,8 procent winst in 2017, kreeg 13.000 euro van de gemeente.

De wethouder vervolgde het rijtje: in 2017 betaalde Súdwest 75.000 aan Stichting Pento, een zorgaanbieder die datzelfde jaar 11,4 procent winst kon bijschrijven. En in 2017 kreeg de zorginstelling Oase ruim vier ton van Súdwest-Fryslân, terwijl het dat jaar ook 29,5 procent winst maakte.

College doet onderzoek

Maar wat gaat het college hier nou aan doen? De wethouder kondigde een onderzoek aan. De winstmakers kunnen dus binnenkort een bezoekje van de gemeente verwachten. “Dat wil ik wel zorgvuldig doen”, aldus Wielinga.

Dat betekent dat het college na het reces (de raad heeft nu zomerstop) met de resultaten van dat onderzoek zullen komen. Wordt vervolgd.