Het sociale geluid uit de Marktstraat

Het sociale geluid uit de Marktstraat
Raadsvergadering 3 juni 2021
Geiten houden
Onze gemeente heeft besloten om geitenhouders niet meer toe te staan. De ingediende aanvragen van ondernemers die over willen stappen op geiten, gaat de gemeente toch gewoon afhandelen. Er zijn veel vragen en zorgen. Onder andere wat de gevolgen voor onze gezondheid zijn. De PvdA heeft de toezegging gekregen om tijdens een informatie avond deze belangrijke vragen beantwoord te krijgen.
Regionale Energie Strategie
Schone energie opwekken, geen fossiele brandstoffen meer, SWF heeft grote ambities beschreven in de “RES 1.0” zoals dat wordt genoemd. We hebben een vergaande prestatie neergelegd, samen met onze inwoners. We zijn raadsbreed benieuwd wat voor vervolg dit landelijk krijgt. “Het zelf voor mekaar krijgen en de touwtjes in handen houden” zijn uitspraken van wethouder Faber waar wij ons helemaal in kunnen vinden.
Jaarrekening 2020
Financieel gezien was 2020 een bijzonder jaar. Door meer geld uit Den Haag en niet uit te voeren projecten, beide door Corona, heeft de gemeente vorig jaar zwarte cijfers gehaald.
De PvdA heeft een aantal thema’s ter discussie gesteld. De achterblijvende ontwikkeling van de bedrijventerreinen, het grote gebrek aan betaalbare woningen en actief grondbeleid. Tempo en meters maken is onze oproep! De wachttijd voor een sociale huurwoning is ongeveer vier jaar. Onacceptabel vinden wij.
Kinderen in armoede
Armoede is schrijnend en armoede onder kinderen nog veel meer. Daarom heeft de PvdA het college gevraagd om de eerdere bezuiniging op kinderen in armoede terug te draaien. Het college wil hier opnieuw niet aan. De pot wordt niet helemaal opgebruikt dus vind men het geld niet nodig. De meerderheid van de raad, CDA VVD D66 en GL, was het daar mee eens en heeft tegen het voorstel gestemd.
18 tegen, maar gelukkig ook 17 raadsleden waren voor. Dat geeft hoop voor de verdere discussies, want we laten de keuze om te bezuinigen op kinderen in armoede nooit los. Opgroeien in armoede is namelijk meer dan het niet hebben van spullen.

Marianne Poelman