Het sociale geluid uit de marktstraat!

1 februari 2021

Donderdag 28 januari vond de eerste raadsvergadering van 2021 plaats. Deze begon met een prettige mededeling vanuit het college. In maart opent de GGD namelijk ook een vaccinatielocatie in Sneek. Alle ouderen moeten de kans hebben om zich te laten vaccineren. Ondervinden ouderen problemen met het vervoer dan kan er op kosten van de gemeente een beroep worden gedaan op Taxicentrale van der Bles uit Makkum.

Marianne Poelman stelde vragen over terugbetaling Jeugdzorg. Uit een rapport van vrijdag 22 januari 2021 blijkt dat wij als Friese gemeenten te veel hebben betaald aan een aantal zorgverleners. Om een lang en duur juridisch getouwtrek te voorkomen, nemen de Friese gemeente genoegen met het feit dat maximaal 4 miljoen niet wordt teruggevraagd. Ook is er gebruik gemaakt van ‘afschalen van profielen’. Daarbij is het profiel of de intensiteit van het traject verlaagd om de vergoeding en de gemaakt kosten in evenwicht te brengen. Uit de antwoorden van de wethouder bleek dat er bij ons in de gemeente ook sprake is van afschalen. Deze aanpak was puur administratief en heeft geen invloed gehad op de jongeren.

Habtamu de Hoop stelde vragen over het feit dat er iemand in Súdwest-Fryslân in een sociale huurwoning zit terwijl die persoon 59 woningen bezit. Het college was niet op de hoogte van de situatie en heeft nog te weinig informatie om er achter te komen wie de eigenaar is. De PvdA vindt het onverteerbaar dat er mensen in een sociale huurwoningen zitten die er geen recht op hebben, terwijl veel van onze inwoners bijna niet aan een woning kunnen komen.

Na de afgelopen raadsvergadering is het ook mogelijk voor agrariërs in onze gemeente om maximaal 3 kleine windmolens (max. masthoogte van 15 meter) te plaats op hun eigen terrein. De PvdA committeert zeg aan de provinciale richtlijnen, waarmee boeren de windmolens kunnen plaatsen om aan hun eigen energiebehoefte te voldoen. Een aantal andere partijen wilden nog verder gaan en dit ook toestaan bij bredere vormen van agrarische bedrijvigheid zoals loonbedrijven en grondverzetbedrijven. Dit was voor ons op dit moment een stap te ver.

SC Bolsward krijgt een nieuwe kunstgrasveld, de voetbalclub speel al jaren op een versleten voetbalveld. Wij zijn het eens met het raadsvoorstel dat het hoog tijd is nu iets aan het kunstgrasveld te doen. De huidige rubber korrels waarmee het veld is ingestrooid, vormen een milieurisico. Bij de vervanging wordt er dan ook een milieuvriendelijker alternatief toegepast. Dit alles moet klaar zijn voor het komende voetbalseizoen. Wij hopen dat dit voor de Bolswarders een succes wordt op het nieuwe veld.

Súdwest-Fryslân sluit zich aan bij het schone lucht akkoord. Wij als PvdA staan pal achter dit akkoord. Het is goed om gezondheidsschade door luchtvervuiling te verminderen. Onze inwoners verdienen het om in de toekomst zeker te zijn van schone lucht.

We blijven ons inzetten voor het sociale geluid uit de Markstraat!

Johan Feenstra, Djoke de Jong, Marianne Poelman, Johan Langbroek en Pieter-Jan Scholtanus, Paula van der Veer en Habtamu de Hoop

Met vriendelijke groet,

Paula van der Veer