Draagvlak in wijk weegt mee bij azc Sneek

20 februari 2021

Het haalbaarheidsonderzoek naar een permanent asielzoekerscentrum in Sneek gaat alleen over herbouw op de huidige locatie in de wijk Noorderhoek. Dit zei wethouder Mark de Man gisteren tijdens een commissievergadering van de gemeente Súdwest-Fryslân.

Meerdere raadsleden vroegen zich af of de Sneker wijk niet al genoeg op het bordje heeft gekregen toen het tijdelijke azc in 2006 in de wijk kwam. De afspraak was toen dat de locatie er vijf jaar zou staan met een mogelijke uitloop naar tien jaar. Onlangs besloot het college van B en W de termijn inderdaad met nog eens vijf jaar te verlengen tot 2026. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) vroeg vervolgens om een haalbaarheidsonderzoek naar een permanente locatie op die plek. ,,Daarmee heeft het COA de piketpaaltjes voor het onderzoek uitgezet”, vond De Man, die niet meeging in de wens om met het onderzoek ook naar alternatieve locaties voor het azc te kijken.

Nel Veltman van wijkplatform De Noorderhoek liet weten dat er in de wijk niet eensgezind wordt gedacht over een permanente locatie. ,,Wat ons betreft is tien jaar genoeg. Er leven zorgen over de veiligheid in de wijk en het COA heeft zich niet aan de afspraken gehouden.” Daarmee doelde ze op de belofte dat er vooral gezinnen in de tijdelijke opvanglocatie zouden zitten. In werkelijkheid zag Veltman het aantal alleenstaande jonge mannen toenemen en de samenwerking met de bewoners verslechteren. ,,We blijven ons ook de komende vijf jaar inzetten voor een goede integratie en voor activiteiten voor deze mensen. Maar daarna is het wat ons betreft wel klaar.”

Een meerderheid van de raad drong er gisteren op aan dat draagvlak in de wijk, bij bewoners, onderwijs, zorg en politie, bepalend is voor hun keuze in te stemmen met het onderzoek. Bertus Walstra (GBTL) drong aan op een locatieonderzoek. ,,Het lijkt wel of de gemeente het COA laat besluiten wat er onderzocht moet worden, maar daar heeft ze zelf toch ook een stem in?”

Johan Feenstra (PvdA)  maakte zich zorgen om wat het effect is van permanente woningbouw voor het woningbouwcontingent van de gemeente. ,,Op dit moment mag onze gemeente maar 150 woningen per jaar bouwen. En de druk op de woningmarkt is al zo hoog.” Maar de wethouder drukte hem op het hart dat permanente bebouwing van het azc geen invloed heeft op het maximumaantal te bouwen woningen, ,,omdat er geen woonbestemming, maar een maatschappelijke bestemming op zit”.

De raad van Súdwest-Fryslân beslist op 4 maart of er een haalbaarheidsonderzoek komt.